OKNOS EĞİLİMLERİ
“İNSAN ÜZERİNE BİR İNCELEME” Kitabı Hakkında Notlar..
Dr. Halit Suiçmez (iktisatçı-yazar
Adil Korkmaz’ın OKNOS EĞİLİMLERİ isimli kitabı 2012 yılında “ikinci adam yayınları” tarafından yayımlanmıştır.
Kitap 107 sayfadan oluşmuştur.
İçindekiler’ de beş bölüm var; bunlar
sırasıyla;
-canlı: kendi ve tür için varlık,
-yaşam eğilimi,
-sevi eğilimi,
-kendimserlik eğilimi
-insan: canlılar arasında bir canlı
biçimindedir.
Yazar, düşüncelerini edebiyatın ve felsefenin
önde gelen isimlerinden alıntılar yaparak güçlü biçimde temellendirmiştir.
Bu önemli eser bir başka açıdan “edebiyat ve felsefe ilişkisi”
bağlamında da incelenebilecek özellikler içermektedir.
Ancak bu çalışmada yapıtın kısaca öz ve
biçim bakımından tanıtımı ve kısa bir değerlendirmesine yer verilmiştir.
Önce kitabın adında da yer alan “oknos eğilimlerine” değinelim.
Oknos, kararsız bir kişiymiş, bir seçim
yapınca, çok geçmeden onu değiştirirmiş, yeni seçim yaparmış, yine çok geçmez
bu kez başka bir seçim yaparmış.. Yunan mitolojisinde sonsuz dek ceza çeken
kişi.
Kararsızlığın başlı başına bitimsiz bir
ceza olduğunu anlatır.
Adil Korkmaz’a göre, “yaşam alanı bu
söylenceye benzerlikler gösterir.”(sayfa 5)
Yazardan bu benzerlikleri daha geniş
biçimde dinlemek kitabın derinliğini daha yakından görmemize katkı
sağlayacaktır.
Kitapta ana ve alt bölümler arasındaki bağlantılar tutarlı ve sağlam biçimde kurulmuştur. Bir bölümden diğerine geçişte bölüm isimleri ile içerikleri arasındaki uyum güçlüdür.
İlk bölümde, canlı: kendi için varlık ve
tür için varlık olarak tanımlanmıştır.
Heraklit’in varlık anlayışının temelinde
olan ve “logos” olarak tanımlanan(söz, düşünce, us, oran) bir kavramla başlamak
çok yerindedir. Anlamlıdır.
Ruhta bir düşüncenin olması ve bunun
kendini çoğaltması..
Yaptığımız bilim, felsefe, sanat
etkinlikleri de kendimizi çoğaltmak değil midir?
Yine kitabın ilk sayfalarında şiir ve
öykü ile ve Özdemir Asaf’la konuya girmek “felsefe-edebiyat-şiir” etkileşimi hakkında bizi yeniden düşündürmekte..
Öykü,
“…bir varlığın halihazırdaki kendisinden gelecekteki kendisine doğru
yolculuğu…” diye tanımlanıyor.(sayfa 9)
İlginç ve öykücüleri tartışmaya davet
eden bir yaklaşım..
Yine “insanın kendine varması”
yolculuğu.. hem felsefi, hem imgesel bir anlatımla verilmiş..
Oknos eğilimleri olarak; yaşam, sevi ve kendimserlik eğilimleri üzerinde
durulmuştur.
Yaşam eğilimi, “canlı kalmak için gösterilen etkinliklerin arkasındaki içsel
itici güçtür.”(sayfa 13)
Yazarın yarattığı bir tip, “bay-bayan
temtek” kurgusal biri, temel özelliği kendisini başkalarının yerine koyamaması.
Yaşam eğiliminin ete kemiğe bürünme
biçimlerinden biri diye tanımlanan “ikiyüzlülük” güzel bir masalla(Ayşe
Fatma kuzular) daha belirgin biçimde kavratılmaktadır.
Sayfa 53’te, güncel örneklerinin de çok
olduğu bir ikiyüzlülük çeşidi verilmiştir.
Topluluk değerlerini içselleştirmişlik
numarasıyla yapılan ikiyüzlülük..
Yine sayfa 54’te ikiyüzlü bir kurt
ağzından ekonomi politik dersi
olabilecek bir masal anlatılmaktadır ki hem çok günceldir, hem çok
düşündürücüdür..
Sevi eğilimi, karşı cins ile eşleşip bir başka kendisine varmak olarak
irdelenmiştir.
Burada sayfa 70’te “sevi
intiharlarıyla..” ilgili kısım psikoloji ve felsefe bağlamında çok
tartışılması gereken ilginç bir konudur.
Kendimseme kavramı, bir canlının bir varlığı kendisinden
bir parça olarak algılamasıdır.(sayfa 81)
Bazen de öznenin kendisini bir nesnede
algılamasıdır. Örneğin Faulkner kendisini “Döşeğimde Ölürken” adlı romanında
algılar.
Bu roman sevilirse yazar sadece eserinin
değil, kendisinin de sevildiğini duyumsayarak mutlu olur.
Kişi ne zaman kendisini üretkenliğinde
algılar?
Daha özelde yazar-eser ilişkisi
bağlamında ilginç bir araştırma konusu da budur.
Bu yapıtın Mengüşoğlu’nun “bütüncül
insan anlayışı” ile bitmesi kanımca çok yerinde olmuştur.
Adil Korkmaz’ın Oknos Eğilimleri kitabında da insanı bütünsel kavramaya
yönelik bir yaklaşım sergilenmektedir.
İnsanın “yaşama- sevi ve kendimserlik
eğilimleriyle” bir bütün olarak kendine ulaşması önemli bir yaklaşım sayılmalıdır.
Değerli yazar Adil Korkmaz’ı böylesine
önemli derinlikler içeren, insanı çok boyutlu kavramaya yönelik ve güncel
göndermeleri de bulunan bu incelemesi için kutlar, bu yöndeki yeni
çalışmalarını da merakla bekleriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder